Profiterer Jehovas Vidner på Coronakrisen?

Der skal ikke herske tvivl om at Jehovas Vidners styrende råd har fuld fokus på Covid-19, da de mener at dette er et tegn på verdens ende. Især en udtalelse på jw.org af M. Stephen Lett, har vakt meget opsigt, da han udtaler at dette er et tegn på at “vi er på den sidste dag af de sidste dage”.

Fra mange sider i kritiske miljøer anklages Jehovas Vidner og især det styrende råd for at profitere på grund af krisen. De anklages for at forsøge at kapre tidligere medlemmer tilbage og kapre nye med udgangspunkt i frygt. Det tror jeg er helt rigtigt. De anklages dog for at gøre det ud fra et kynisk perspektiv, som alene handler om at kapre nye medlemmer. Her er jeg i tvivl. Jeg kunne godt forestille mig at selv de øverste medlemmer af det styrende råd er viklet så meget ind i Jehovas Vidners paradigme, at de rent faktisk tror på det, som de siger. Dermed gør de alt ud fra en naiv overbevisning om at de vil rede så mange mennesker som muligt.

Samtidig har jeg kendskab til at Jehovas Vidner i Danmark opfører sig ansvarligt, da de ikke bryder det midlertidige forsamlingsforbud. De mødes fremadrettet virtuelt via en online mødeplatform. Desuden er de ophørt med traditionelt hus-til-hus forkyndelse indtil videre. Jeg havde faktisk ikke forventet denne ansvarlighed, da det ifølge Jehovas Vidner er et udtrykkeligt påbud at de skal forsamles og forkynde. Det er bestemt positivt at de agerer ansvarligt modsat andre sekter i foreksempel Sydkorea og Israel.

Hvis du bliver kontaktet af bekymrede familiemedlemmer, som ønsker at du vender tilbage til Jehovas Vidner, er der ingen tvivl om at de gør det, fordi de rent faktisk tror på at vi lever i den allersidste tid inden verdens ende. Derfor kontakter de ikke dig i en ond mening. Derfor vil jeg foreslå at du svarer høfligt tilbage og ikke i vrede. Du kan takke for tilbudet, men takker nej tak uden at uddybe hvorfor. Hvis du har overskuddet, kan du eventuelt spørge dem om hvor lang tid de forventer at den “sidste dag af de sidste dage kan forventes at vare”. Du kan altid minde familien om dette senere hen, for herved at gøre dem opmærksomme på at M. Stephen Lett’s “profeti” ikke holdt stik og det styrende råd dermed tog fejl – igen.

Det interessante er hvordan Jehovas Vidner vil forklare M. Stephen Lett’s udtalelse om at vi er på den “sidste dag af de sidste dage” om 1, 5 eller 10 år. Det minder til forveksling om nogle af de udtalelser, som andre medlemmer af det styrende råd kom med op til 1975, hvor der var store forventninger til verdens ende. Om et par år eller tre kan det derfor være relevant at spørge menige medlemmer af Jehovas Vidner, hvor mange gange det styrende råd kan udsende udtale egne profetier, og stadig anses for at være “sandhedens” talerør. Det kan muligvis være en øjenåbner for nogle, præcis som det var i 1975.

4 thoughts on “Profiterer Jehovas Vidner på Coronakrisen?

Add yours

  1. Hej.
    Har lige skrevet en mail til dig.

    Jeg spidsede med det samme ører da Corona krigen pludselig brød ud. Først kom Mette på skærmen fulgt af utroværdige politikkere og sundhedsfolk. Undrer mig også over en medieovervågning der ikke før er kendt i historien. Vi er blevet bombarderet fra morgen til aften hver dag, her kan man tale om hvad hjernevask kan føre til.
    Kort tid tonede Margrethe frem og advarede os om den slemme krig, aldrig før i historien har en monark udtalt sig på den måde. Jo, der var vist noget da Danmark var i krig under 2 verdenskrig, ellers er de under det politiske styre og må ikke blande sig i politik.
    Jeg har selv baggrund som JV og jeg tænkte med det samme, at det her er begyndelsen på “den store trængsel” selv om det nok har været mere udpræget i andre lande. Corona er kun et skalkeskjul for det der er ved, at ske…Jo, der står i Biblen hvad der kendetegn på de sidste tider. Vores klima er i stærk forandring, .

    Like

    1. Kære Rita

      Det er desværre en automatreaktion vi er opdraget med, at når der kommer kriser så er dommedag nær. Men coronakrisen er ovre, og siden har vi haft krig i Ukraine og inflationskrisen. Vi skal lære at acceptere at kriser kommer og går. Det har de altid gjort, og vil altid gøre.
      Mvh Efterjv

      Like

      1. Hej igen

        Jeg undrer mig over ikke du vil oplyse dit navn. Jeg skrev for nylig til Holbæk fordi jeg havde spørgsmål til deres regnskab som er synlig på nettet.
        De ville ikke svare med mindre jeg skrev mit fulde navn, adresse og stilling. Den person der skrev fra Vidnerne oplyste ikke selv sit navn.
        Jeg er som du ikke udstødt men bare holdt mig væk. Tænker også du kender lidt til Orla Rand der var formand i Holbæk, han er blevet gift igen efter sin kones død, jeg har for nylig skrevet lidt med ham. Orla er en fin herre der kunne ha opnået meget hvis han havde valgt den verslige vej. I stedet har han mænget sig med den pænere og pengestærke del af menigheden. Alligevel har jeg kunne lide ham på grund af sin nysgerrighed og åbenhed når vi var på tomandshånd.

        Du skriver at JV udtaler at dem der styrer verden er ledet af Satan ?….Ja, det vil jeg egentlig give dem ret, det hele er total korrupt. Jeg vil gerne spørge hvorfor du kalder dig ” livet efter Jehovas Vidner ?” Jeg tror pÃ¥ Guds navn er Jehova men jeg kan ikke forholde mig til de menneskeskabte principper der har sneget sig ind.
        Hvis jeg gætter ret hedder du Liljegren til efternavn 😊

        Venlig hilsen
        Rita

        Sendt fra Mailhttps://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=550986 til Windows

        Like

      2. Hej Rita
        Jeg har ikke et ønske om at være kendt som et “X-jehovas Vidne”. Jeg ønsker blot at mine nuværende omgangskreds kender mig som den jeg er. Jeg har ikke behovet for at skulle forklare hver gang jeg møder nye mennesker.
        Interessant at Vagttårnet ikke ønsker at forklare deres regnskab til alle. De mener jo selv at have at være de eneste som taler 100 pct. sandt. Hvis dette var tilfældet burde de ikke skjule noget for nogen.

        Hvad angår Orla Rand, så findes der blandt Jehovas Vidner mange søde og empatiske mennesker. Men de er alle bundet op af regler og social kontrol, som medfører at alle Jehovas Vidner til tider tvinges til at handle umenneskeligt og uempatisk.

        Om Satan styrer verden er et tros-spørgsmål. Da jeg ikke tror på bibelen som en hellig og guddommelig bog, men alene som en bog der kan biddrage til historien, så er Satan ikke en del af min ligning.

        Mvh Efterjv

        Like

Skriv en kommentar

Start a Blog at WordPress.com.

Up ↑